Het inschrijven van uw kind is een proces waar het een en ander bij komt kijken. Wij zijn er om al u vragen te beantwoorden en om te ondersteunen. Neem gerust een kijkje bij onze veel gestelde vragen voor mogelijke antwoorden. Mocht u vraag hier niet tussen staan, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij helpen u graag verder!
Inschrijven en wachtlijst
Bekijk hier hoe je de kans op een opvangplek vergroot
Ik wil mij inschrijven bij Fris! Kinderdagverblijven, hoe doe ik dat?
Inschrijven kan vrijblijvend en kosteloos bij ons via de website. In het online inschrijfformulier kunt u uw wensen en mogelijkheden aangeven. Zodra wij het formulier hebben ontvangen, krijg je van ons een automatische bevestiging waarna er zo snel mogelijk contact met je wordt opgenomen door onze afdeling kindplanning. Samen met u zullen ze alle nodige gegevens doorlopen en u daarna eventueel op onze wachtlijst plaatsen. Dit kan voorkomen als er nog geen directe beschikbaarheid is op de gevraagde locatie. Na het bespreken van de mogelijkheden beschikken we over alle goede informatie om uw kind op de wachtlijst te zetten of het contract af te sluiten.
Hoeveel dagen kan ik afnemen en is er ook flexibele opvang?
Bij Fris! Kinderdagverblijven vinden we het belangrijk dat we de kinderen een stabiele omgeving bieden waarin ze zich veilig voelen. Vanuit onze pedagogische visie vragen wij een minimale afname van 1 opvangdag per week. Flexibele opvang is mogelijk op basis van beschikbaarheid. Wanneer u bij het inschrijven nog niet precies weet vanaf wanneer u opvang nodig hebt en hoeveel dagen per week u zou willen, is het verstandig om uw kind aan te melden voor de vroegst mogelijke datum en voor het aantal dagen waarvan je denkt dat je ze nodig hebt. Deze details kun je later altijd nog wijzigen zodra je hier meer zicht op hebt. Wij hanteren een opzegtermijn van een maand.
Is er een wachtlijst en hoelang sta ik op deze lijst?
Er zijn bij het plaatsen en plannen van kinderen verschillende factoren die meespelen. Dit zijn de combinatie van de gewenste dagen en startdatum, leeftijd van het kind en opzeggingen van kinderen die al geplaatst zijn. We houden hierbij altijd rekening met de beroepskrachtkindratio.?In sommige situaties krijgen kinderen voorrang denk aan broertjes en zusjes van al eerder geplaatste kinderen of kinderen van medewerkers. Indien er een plek beschikbaar komt nemen wij contact met jullie op voor de verdere invulling van het contract. We streven ernaar zoveel mogelijk kinderen een plekje te geven binnen Fris! kinderdagverblijven en zullen altijd met u meedenken.
Contract en betalingen
Kunnen contracten tijdelijk worden gepauzeerd?
Contracten kunnen niet tijdelijk worden gepauzeerd
Zijn BSO contracten inclusief hele dagen opvang tijdens schoolvakanties en studiedagen?
Wij bieden 41 weken contracten aan en daarnaast kunt u een bepaald aantal vakantietickets afnemen voor een kalenderjaar. Hoe meer vakantietickets hoe lager de uurprijs. Keuze uit 6, 12, 18, 24, 30 en 36 dagen. 1 vakantieticket is een opvangdag van 08.00-18.00 uur. Vakantietickets zijn flexibel in te zetten voor schoolvrije-/margedagen, studiedagen en/of vakantiedagen.
Ik wil mijn contract annuleren voordat mijn kind bij Fris! Kinderdagverblijven start, hoe werkt dat?
Tot 1 maand voor de startdatum is annuleren geheel kosteloos. Daarna houden wij een opzegtermijn van een maand aan. De kosten die daarbinnen vallen worden in rekening gebracht.
Ik heb een vraag over betalingen.
Voor informatie over incassogegevens en andere betalingsvragen verwijzen we je door naar onze algemene betalingsvoorwaarden. Mocht u er niet uit komen, neem dan contact met ons op.
Hoe kan ik opzeggen en wanneer loopt een contract automatisch af?
Contracten moeten worden opgezegd per mail, mondeling is dit niet mogelijk. Bij opzegging geldt een opzegtermijn van 1 maand. Het is belangrijk om hierbij ook de kinderopvangtoeslag tijdig op te zeggen om onnodige terugbetalingen te voorkomen. Het contract loopt automatisch af een dag voor de 4e verjaardag.
Wat is kinderopvangtoeslag en heb ik daar recht op?
Wanneer u besluit om voor kinderopvang of buitenschoolse opvang te kiezen kun je kinderopvangtoeslag bij de belastingdienst aanvragen. Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming voor ouders in de kosten van de kinderopvang. De hoogte van deze toeslag wordt gebaseerd op het gezamenlijke bruto verzamelinkomen en het aantal kinderen binnen het gezin wat gebruik maakt van kinderopvang. Kinderopvang toeslag aanvragen is een eigen verantwoordelijk die door beide of een van de ouders moeten worden aangevraagd via de belastingdienst. Fris! Kinderdagverblijven is hiervoor niet verantwoordelijk.
Om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag zijn er een aantal voorwaarden:
- Inwonende kinderen staan ingeschreven op het woonadres van de ouder(s)
- Jij als ouder of je toeslagpartner betaalt de kosten voor de opvang
- Beide ouders/verzorgers werken of krijgen een UWV of gemeente bijdrage op grond van de Wet Kinderopvang.
Meer weten over kinderopvangtoeslag of toeslag bereken op de website van de belastingdienst.
Ruildagen, sluitings- en openingstijden
Kan ik dagen ruilen of een extra dag aanvragen?
Extra dagen kunt u aanvragen via onze Ouderapp. De locatiemanager van de locatie kan via de app een aanvraag goedkeuren bij voldoende ruimte op de groep of afwijzen wanneer de groepsgrootte een extra kind niet toelaat. De ouder krijgt hiervan een bericht. Het ruilen van dagen is helaas niet mogelijk. Wij beseffen ons dat er in ieder gezin iets kan voorvallen waardoor er flexibiliteit in de opvangsituatie gewenst is. U ontvangt bij aanvang van het nieuwe kalenderjaar 2 Fris! munten per contractdag (o.b.v. een heel kalenderjaar). Fris! munten kunnen, wanneer de personele bezetting en groepscapaciteit dit toestaan, ingezet worden om een extra opvang moment aan te vragen. Tevens compenseren de Fris! munten onze jaarlijkse studiedag en eventuele onverhoopte sluitingsdag(en).
Wat zijn de openingstijden?
Fris! Kinderdagverblijven is vijf dagen per week, 52 weken per jaar geopend. Voor de openingstijden per locatie verwijzen wij u graag naar de website.
Wat zijn de sluitingsdagen?
Aan het begin van het jaar of tijdens het intakegesprek wordt de sluitingskalender gecommuniceerd via onze ouderapp. We zijn gesloten op nationale feestdagen. Tevens zijn de sluitingsdagen terug te vinden op de website bij de locaties.
Op de locatie
Welke leeftijdsgroepen zijn er bij het kinderdagverblijf?
Bij Fris! Kinderdagverblijven werken we met een babygroep 0 tot +/- 15 maanden en een groep in de leeftijd van 1 tot 4 jaar.
Is er een wenperiode voordat mijn kind start?
Zeker, wij vinden het heel belangrijk dat jullie een goede start maken bij Fris! Kinderdagverblijven. Een nieuwe stap naar de kinderopvang is spannend om jullie hierin goed te begeleiden plannen wij altijd wenmomenten in. Deze worden voorafgaand aan de startdatum door de locatiemanager of de groep ingepland. Er vindt één wenmomenten plaats voor de start van de opvangperiode.
Hoe dien ik een klacht in?
Heeft u ergens zorgen over, wil je iets bespreekbaar maken of een klacht indienen dan vragen we om contact op te nemen met de locatiemanager. We gaan graag samen om de tafel om tot een oplossing te komen. Vaak kan een persoonlijk gesprek al helpen om de lucht te klaren. Mocht u er niet uitkomen op de locatie of toch liever direct een klacht bespreken en/of indienen dan kan dit via info@friskdv.nl Houdt er rekening mee dat een formele klacht schriftelijk ingediend moet worden.
Wat is het vaccinatiebeleid van Fris! Kinderdagverblijven?
Op basis van levensbeschouwing mogen wij niet ingeënte kinderen niet weren, maar wij mogen van de GGD wel ons eigen beleid schrijven. Hierbij is ons uitgangspunt dat alle kinderen die opvang afnemen bij Fris! Kinderdagverblijven deelnemen aan het rijksvaccinatieprogramma.